Förbundsresa Holland-Tyskland 2007

I samband med Kr.Him.f.d. helgen genomfördes Bråvalla Flygvapenförbunds kamratresa till Holland – Tyskland. Ett femtiotal deltagare steg på Vikingbussen kl 01.00, första timmen på onsdagsdyngnet. Ingen hade missat tidpunkten, alla kom i tid till avgångs tiden från Linköping. Mörkt vid avfärden men under färdvägen söderut så ljusnade det efterhand. Många passade på att få lite nattsömn under färden. Vid sjutiden på morgonen var vi så i Malmö och vår nya utvilade chaufför, Leif Petterson, tog nu över ratten för återstoden av resan. Öresundsbron slussade oss vidare till Danmark. Fortsatt resa, och snart så var vi framme vid Rödby för färjetransport över till Puttgarden i Tyskland. Nu var det en längre transportsträcka fram till lunchuppehåll i närheten av Hamburg. Himmel hade nu öppnat sina regnportar, men vad gör det när man sitter i varm bekväm turistbuss. Efter ytterligare några timmar var vi framme vid Hotell Ibis i Veenedaal, 120 mil och 18 timmar, första dagen. Nu väntade efterlängtad middag.

Natten går fort, som vanligt, och morgonen stod för dagen med uppehållsväder. Andra dagens mål var nu besök på Military Aviation museum i Soesterberg. Museet tillhör Nederländska Flygvapnet och innehåller en stor samling av marinflyg, historiskt flyg, helikoptrar, modernt flyg från Nederländska flygvapnet. Ett fantastisk fint museum, bland det finaste jag har upplevt, synd att det ligger så långt från Sverige räknat, fri entré var det också. Damer som var med berömde även de museét, fast de inte var flygintresserade. Här hade vi behövt ett par dagar, men det är andra saker också som vi ska hinna med. Efter detta besök ställdes färden mot Arnhem med flera historiska platser att se. Slaget om Arnhem kunde vi känna med vår utmärkt kunniga guide Bernd Priemer. Dagen lider mot sitt slut och dags att återvända till vårt hotell igen för middag.

Dag 3, efter välbehövlig frukost så går nu färden åter mot Tyskland igen och den nordvästra delen. Nytt besök på flygmuseum, denna gång är det Aeronaticum- Tyskt Zeppelin och Marinflyg, med flyg från första världskriget fram till idag. Även detta sevärt museum. Dagen har gått fort med tanke på färden från Holland via utmärkta motorvägar. Hotellet för kvällen var nu hotell Comfort i Bremerhaven. Middag denna kväll intogs på ett numera fast förankrat skepp ”Hansa” med gedigen inredning samt god mat.

Dag 4, Nu ska resan gå mot Hamburg till Lübeck, men innan slutmålet så ska vi se på div sevärdheter bl a staden Stade. Till Hamburg anlände vi till lunchtid. Efter detta så var det båtrundtur i Hamburgs hamn, en oförglömlig upplevelse med alla stora fartyg som man nu såg från ett annat håll än vanligt. Bussrundturen i Hamburg var även det en upplevelse, bussfikarast mitt i centrala Hamburg vi S:t Mikaelskyrkan. Dagen lider mot sitt slut, nu är det inte mer än ca 5 mil till dagens slut mål som är Scandic Hotel i Lübeck. Vid middagen som nu även var avslutning på dessa dagar hölls tack och avslutningstal. Vad man kunde konstatera så hade vi tur med vädret, regn första dagen, sedan växlade väder och varmt.

Dag 5, hemresdag, via Puttgarden för proviantering, vidare genom Danmark till Sverige via Öresundsbron och mot kvällen var vi så åter i Linköping. Alla mycket nöjda med dessa dagar tillsammans med deltagare från F3:s- F13:s kamratföreningar och medlemmar från Bråvalla Flygvapenförbund. Nu ser alla fram mot nästa års kamratföreningars resa.

Text/Foto: S-O/S-O

Klicka på någon bild så öppnas bilden i större storlek med en navigeringssida för bilderna.

Om någon förekommer på bild eller i text, men har avvikande åsikter om publiceringen, borttages namn/bilder direkt när Du kontaktar webmaster på mail.
© Samtliga bilder tillhör respektive fotograf enligt lagen om upphovsrätt och får icke kopieras utan tillstånd ©